Freddie Gibbs är en mångfacetterad rappare. Han kan leverera lugna och nedtonade låtar lika väl som hårda och aggressiva alster från hans djupa diskografi. Det visar han prov på denna kväll för ett, tyvärr, endast halvfullt Göta Källare.

Publiken består av en spännande blandning, där många också följt upp Gibbs uppmaning via Instagram att ta med sig weed. Jag har nog aldrig sett så många människor bli utslängda från en konsert tidigare. Göta Källares notoriskt hårda vakter hade fullt upp denna kväll och jag såg i alla fall ett dussintal vitt skilda personer som eskorterades ut. Eller som Freddie Gibbs sa det själv, passande, under konserten: ”Floating off with that kush cloud”, från låten ”Kush Cloud” som nu fick en ny betydelse. Tabloidsidan Nyheter24 hade tydligen rapporterat om Freddie Gibbs ”knarkande” tidigare under dagen, vilket han hade sett och hans svar på det var: ”Maaaan, I don’t know. I love Stockholm. I’ve been high all day”. Och han verkade onekligen vara på glatt humör. Han var närvarande, stabil och med god energi rakt igenom.

Med ett monotont men effektivt mellansnack i form av ”fuck police!” fick han igång de trogna fansen, men draget hade helt klart kunnat vara bättre. Men sköna ”Harold’s” och ”Thuggin’” från det Madlibproducerade albumet ”Piñata” funkar väldigt bra denna afton. ”High” är också bra, även utan Danny Brown, men bäst är ”Deuces” – kanske lite otippat. Gibbs tar av sig klädesplagg efterhand under konserten och till ”Deuces” står han med bar överkropp på ett 2pac-esque liknande sätt på en nedsläckt scen och det syns att han njuter.

Att Freddie ”Gangsta” Gibbs är en hård snubbe är ingen hemlighet. Men den här kvällen verkar han mest vara en mysgubbe. Ibland blir det kanske lite väl mysigt och jag hade önskat att han levererat vissa låtar betydligt hårdare, men överlag är det en bra kväll som slutar med att Gibbs stannar kvar och tar bilder med folk vid merchbordet. Som en riktig rappare.

betyg_3

//Alexander Kihlström

DSC_3559