Se bilder + videoklipp från spelningen igår kväll på Brixton Academy i London!

Att Donald Glover – i denna del av underhållningsbranschen mer känd som Childish Gambino – inte är ett större namn än han är beror knappast på brist på talang. Det har han så det räcker och blir över. Skådespelare, manusförfattare, komiker, rappare, sångare och producent är titlar som 30-åriga Glover kan stoltsera med. Att han inte är större i hiphopvärlden beror förmodligen på just detta. Trots sex mixtejps, en EP och två studioalbum.

Det senaste i raden, ”Because the Internet”, är huvudfokus denna tisdagskväll på en av Londons ledande konserthallar, O2 Brixton Academy. Den Dramaten-liknande institutionen har sålt slut sina drygt 5000 platser och folk trotsar det höstdaskiga regnet redan fem timmar innan utsatt tid. Ganska snart förstår man varför. En tidigare relativt timid huvudperson fullkomligen exploderar tillsammans med publiken i takt med röjiga öppningslåten ”Crawl”. En energi som håller sig vid liv hela den 90 minuter långa spelningen. Jag vet inte om det beror på att vi är utanför Sveriges gränser, men sällan har jag skådat en så enhetligt vild och engagerad publik. Tack vare den skickligt uppbyggda setlistan, en påkostad scenshow och Gambinos okuvliga förmåga att på egen hand hajpa publiken, gör att man inte tröttnar för en sekund.

Gambino bemästrar det råa och snabba flowet i låtar som ”The Party” lika väl som när han är på sin Justin Timberlake skit i ”Shadows”, där publikhavets allsång gör sig väldigt fint i den ekande lokalen. Apropå ekande är det också det som är kvällens kanske största och enda misslyckande. Livebandet tar visserligen precis lagom med plats, vilket inte är vanligt, men i stället är micken för hög och lokalens estetik gör att orden drunknar i ekot. Ett faktum som tyvärr drar ner helhetsintrycket från en annars överraskande helgjuten show.

//Malkolm Landréus

DSC_1786
DSC_1829