Dansshow, hiphopshow och inte minst reggaeshow. Tre ord jag skulle beskriva Syster Sols spelning med igår på Kägelbanan. Gemensamt är ju ordet show, för det är precis vad det var. Men också mycket mer. Att Syster Sol är en av få svenska, kvinnliga reggaeartister som lyckats slå igenom ska egentligen inte vara en big deal. Men det är det. Samtidigt som den svenska reggaescenen inte är så stor är det än svårare att lyckas i en annars så mansdominerad bransch och genre. Denna kväll gör Isabel (som hon egentligen heter) sin sista spelning innan hon ”blir mama”, som hon själv uttryckte det. Sist i Stockholm spelade hon på Mosebacke Reggae Fest nu i juni. Ikväll har hon med sig rapparen Beri (Nästa Nivå & Lyckliga Gatan) men även Stina Velocette som släpper EP snart.

Att jag och resten av ett välfyllt och alldeles för svettigt Kägelbanan får vänta lite för länge på reggaestjärnan är svårt att förneka. Några slänger upp mobilen och tittar på klockan medan andra står stilla med en trött min, trots ett livligt DJ-set signerat Sammy K från Safari Sound. På ett ögonblick är tröttheten dock som bortblåst och festen är igång. Syster Sol kommer upp på scen tillsammans med Stina Velocette och bränner av ”Gillar Din Vibe”. Med sig har hon även Dj Kippshu som backat henne på spelningar under hela turnén ”Ring Ditt Alarm”. Väldigt snabbt inser jag att denna konsert inte bara kommer handla om Syster Sol – utan om systerskap och kärlek. Beri premiärspelar sin kommande singel ”100” – och jag slås av vilken energi hon har på scen. Stina Velocette och Isabel följer sedan upp med nysläppta ”Genom Allt”.

Men det är inte bara musik vi får höra från scenen. Någonstans i mitten adresserar Syster Sol de hemskheter som nyligen har drabbat Sverige och påminner oss om att trots hatet så finns det så mycket kärlek också. Hon är lika personlig i sina texter som hon är här ikväll med oss och för mig blir hon nästan unik, inte bara med sin änglalika röst men med allt däromkring. Hur Isabel lyckas mixa reggae, dancehall och hiphop är en konst som är svår att applicera i alla kontexter. Det märks att hon vill påverka oss och hyllar alla som ”bryter normer på en daglig basis”. Under den dryga timmen som vi får se Syster Sol på scen tillsammans med Beri och Stina Velocette med Kippshu bakom mixerbordet inser jag att det inte bara är female power i all ära – det är kärlek, glädje och det är inte minst det där speciella bandet mellan artist och fan som jag alltid letar efter i en livekonsert. Det är sällsynt, men ikväll hittade jag det.

Bästa låt: Efter att Syster Sol påmint oss om all den kärlek som finns trots mörkret och hatet kör hon ”Kärleksrevolt”. Känns väldigt rätt i tid.

Detta minns vi: När showen avslutas med Bow Down Dance Crew som dansade helt galen dancehall och höjer energin i hela lokalen till taket.

Publiken: Njöt av att bara digga till musiken de älskar. Sjöng med, hype:ade och bara levde i nuet. Precis som det ska vara.