Som producent har Washingtons Oddisee under de senaste åren visat sig ha den fingertoppskänsla som krävs för att göra boom bap influerad musik tilltalande. För säg vad du vill om DJ Premier och Pete Rock, deras musikkatalog är legendarisk och deras position i hiphop är orubblig, men förutom enstaka spår här och där så är det svårt att 2012 inte bli uttråkad av det ständiga tugget om ”real hiphop”, uttjatade beat breaks och den konservatism som formar deras musik idag. En gång i tiden var de kreativa – de skapade och finslipade ett sound nya och gamla fans håller kärt. Jag misstänker att dessa legender ligger högt uppe på Oddisees lista kring influenser men han gör något idag som gör honom bättre än vad hans hjältar är 2012 – visar prov på en kreativ lust.

Inom den sorts hiphop ”People Hear What They See” levererar så gör Oddisee sitt bästa för att hålla det fräscht och snyggt. När första spåret ”Ready To Rock” börjar trevande, med en spännande uppchoppning, och byggs skickligt upp vilket gör det svårt att inte bli nyfiken på vad Oddisee har att bjuda på. Produktionen står ut som kanske den äventyrligaste från hela bunten och den låter som att den kunde ha varit med på Oddisees Diamond District partner yUs lysande ”Before Taxes”. För ”Ready To Rock” är möjligtvis den bästa låten på albumet. Mycket av det beror på att han i andra versen rappar med energi och tveklös vilja som han mycket väl kunde ha kostat på sig att visa upp fler gånger. När beatsen är som minst spännande som i exempelvis ”American Greed” och han rimmar monotont om amerikansk girighet, utan att säga något ingen har sagt förut, så känns det både poänglöst och fantasilöst.

Annars har Oddisee vanligtvis ett behagligt flow och det är lätt att hänga med i hans tankegångar. Han snuddar på alla möjliga ämnen, från längtan att fly från de dåliga förhållandena i sitt område på ”Way In Way Out”, till mänsklighetens utveckling och digitala beroende i ”Set You Free”. Och till skillnad från ”Ready To Rock” så håller sig resten av beatsen aningen mer i skinnet. I ”Do It All”, ”That Real”, ”Thinking Maybes” och ”Think of Things” så lyckas han skapa några utmärkta låtar.

I slut ändan beror uppskattningen av ”People Hear What They See” helt på lyssnarens preferenser. Och att vara svag för traditionell hiphop är helt klart en av förutsättningarna för att gilla Oddisees senaste skapelse lite mer än gemene man.

Betyg: 3 av 5