De två västkustveteranerna Daz Dillinger (Dogg Pound) och WC (Westside Connection), som genom åren har figurerat i både lyckade grupp och solosejourer, har tidigare samarbetat med varandra i olika features. För Daz är den här sortens kollaborationsalbum inget nytt, han har använt sig av den formen sporadiskt något år här och där (med bland annat ett av Bay Areas mest produktiva namn, JT The Bigga Figga). På deras nu första 14 spår långa samarbete lämnas inte utrymme för spekulationer om vad deras musik är för något – albumets titel, ”Westcoast Gangsta Sh*t”, är så raka rören kan bli.

Med sina grown-ass-men röster, simpla direkta flows och resoluta tonfall, håller de sig till vad de har varit trogna sedan g-funkens glansperiod. Det är rap om gang banging, hot och det överhängande dramat gangsterlivsstilen för med sig i Los Angeles. I “Late Night” behandlas vemodiga tankar, men trots det dämpade humöret kan inte WC låta bli att känna sig tudelad – ”and even if I know it’s fucked up, I love the shit/ it ain’t a shame, it’s the real nigga, fuck what’s right/ from my hood to your hood what’s up tonight”. Det är också med den låten som projektet vänder efter några inledande sterila, oprecisa b-produktioner. All produktioner har ett typiskt västkustgung i sig, men i de sämre stunderna är det som att Daz och WC förlåter sämre kvalité så länge det påminner om varumärket ”Westcoast Gangsta Sh*t”.

Med produktionernas succesiva kvalité lyft höjs tempot och de expanderar även i detaljer som gör rappen flerdimensionerad. Från anthems om sina rökvanor (”Roll & Smoke”), återkommande hotelser (”Don’t Get Wet”), dekadent leverne (”Alcohol & Drugs”) och upplyftande ord (”Time Will Prevail”). Alla är rapstaplar men hanteras dedikerat och omsorgsfullt. Med cirka tjugo år i nacken vardera är det föga oväntat att de säger allt med en självsäkerhet som andas åratals erfarenhet och träning. De får det att låta lätt, men det är ett gediget, solid verk de kablar ut på ”Westcoast Gangsta Sh*t”.