När en film marknadsförs som en mix av populära "Baksmällan" och "Bridesmaids" kommer jämförelserna automatiskt, vilket tyvärr inte ligger "Möhippan" i fatet.

Själva handlingen är faktiskt delvis en mix mellan de populära giftermålskomedierna, men där tar likheterna slut. Kirsten Dunst, Isla Fischer och Lizzy Kaplan är på pappret tre duktiga skådespelerskor som här spelar karaktärer som helt enkelt är för tillgjorda. Här spelar de tre förutsägbart bittra, ogifta kvinnor som blir avis när deras gamla High-School-nemesis “Pigface” ska gifta sig med en förutsägbart rik kille som (självklart) ser bra ut. Vad som sen händer är filmens tvist, men är egentligen inte ens en tvist. Natten före bröllopet går tjejerna loss på sprit, droger och sex, samtidigt som de olyckligt tar sönder brudens klänning och kaoset är ett faktum.

“Baksmällan” och “Bridesmaids”.  Det blir mer åt det korkade hållet och jag tror få tjejer kommer känna igen sig i den här trions beteenden. Visst är det befriande att se att inte bara killar svinar runt på sina svensexor a la “Baksmällan” men det blir för överdrivet ibland och känns långt under den nivån som man är van vid när det gäller Kirsten Dunst till exempel. Man kan tycka att det är lite cyniskt av Hollywoodfabriken att satsa på en kopia av “Bridesmaids”. Det är ett klassiskt fall av att underskatta publikens humor och intelligens, vi vill ha något nytt.  Däremot är det är skönt och välkomnande att äntligen få se fler kvinnor i fokus i det oftast mansdominerade komedi-träsket. Förhoppningsvis får vi se dessa duktiga skådespelerskor i något mer nyanserade komedier i framtiden, men väntar du dig en film i samma anda som “Bridesmaids” så blir du besviken.