Emil Sandgren Strada tipsar bra filmer för regniga dagar.

From Nothing to Something: The art of rap (2012)

Ice-T är och har varit en av hiphopens riktiga OGs ett bra tag nu. Att han väljer att göra en dokumentär om hiphop och dess väg från vaggan till, ja kan vi säga dominans på musikkartan, är därför inte konstigt. Tack vare Ice-T:s legendariska status och kontaktnät bjuds vi på riktigt hiphop-godis. Med i filmen är nästan samtliga levande artister som på många sätt gjort hiphop stort globalt, alltid intervjuade av Ice-T själv, vilket gör att artisterna är ovanligt ärliga och avslappnade. Eller vad sägs om: Dr.Dre, Chuck D, Mos Def, Common, Nas, Ice Cube, Africa Bambataa, Kanye West och listan tar verkligen inte slut där.

För en gångs skull får vi som älskar hiphop en dokumentär gjorde av folk som verkligen förstår genren och som ger oss inblickar i allt från den riktiga betydelsen av Freestyle till hur man kontrollerar en live-publik. Oklart premiär-datum i Sverige men ett MÅSTE för alla som älskar hiphop och rap.

Even the rain (Tambíen la lluvia) (2010)

En spansk film som fick kriminellt lite uppmärksamhet i Sverige men som vunnit många priser utomlands. “Even the rain” handlar om hur en grupp spanska filmare tar sig till den fattiga staden Cochabamba i Bolivia för att spela in en film om hur Christofer Columbus behandlade indianer när han först kom dit. Regissören “Sebastián” och producenten “Costa” har valt Cochabamba just för att bolivianer med indianskt påbrå är så billiga att hyra som statister. Samtidigt får vi följa indianättlingarnas kamp mot privatiseringen av vatten i staden, som är en dyrbar naturresurs. Världarna kolliderar när en av huvudrollsinnehavarna i spanjorernas film, “Daníel”, blir ledare för indian-ättlingarnas proteströrelse mot privatiseringen av vatten.  Spanjorernas film måste avbrytas och allt ställs på sin spets.

Indianernas öde tycks inte ha förändrats mycket på 500 år och filmen är verkligen en tankeställare, oavsett vad man själv har för ursprung. Det är rörande, starkt och kommer väcka indianen i dig oavsett vem du är. Finns att hyra!

Searching for sugar man (2012)

Om ni av någon anledning missat hypen kring filmen: “Searching for Sugar man”kretsar kring artisten Sixto “Rodriguez” som under det politiska heta åren runt 1968 i Usa med Vietnam-kriget med mera spåddes en lysande framtid som popstjärna. Hans första skiva totalfloppade mot alla odds och Rodriguez försvann från musikvärlden och började knega i hemstaden Detroit. På andra sidan jorden, närmare bestämt Sydafrika blev hans låtar populära under 70-talet, framförallt bland vita sydafrikaner som var emot Apartheid-systemet där man diskriminerade alla som inte var vita. Rodriguez protestsånger blev otroligt populära i kampen mot Apartheid och sålde som smör utan att Rodriguez hade en susning. Rodriguez fick kultstatus och blev en symbol för frihetskampen.

I  “Searching for sugar man” får vi följa två sydafrikanska fans jakt på den mytomspunne ( han kan vara död!) Rodriguez. Det är så briljant, spännande och inspirerande att det är omöjligt att inte ryckas med. Stort kredd till svensken Malik Bendjelloul som grävt fram den här detaljerade historien och får oss tittare att känna oss som detektiver. “Searching for sugar man” går på bio just nu.

/// Emil Sandgren Strada