När kända komiker som Seth Rogen, Jonah Hill, och Danny Mcbride spelar sig själva och driver med varandra i denna domedagsfilm blir det både fräscht och barnsligt underhållande.

Biopremiär fredag 25 oktober.

När Seth Rogen ( Pineapple Express, Superbad) ligger bakom både regi och manus är det på gott och ont. Seth Rogen är rolig, påhittig och barnslig, dessa drag genomsyrar också humorn i filmen till fullo. Ibland fullträff och ibland suck. Många av Seths privata vänner i komedisvängen medverkar, från James Franco till Craig Robinson och Michael Cera. Massor av interna skämt och fördomar flyger fram och tillbaka i blixtsnabba signaturdialoger mellan profilerna. Det blir också underhållande eftersom du kommer närmare verklighetens Seth Rogen och övriga, även om de överdriver sig själva för filmens skull.

Handlingen kretsar kring scenariot att riktiga vännerna Jay Baruchel och Seth Rogen ska återträffas och ha kul. Duon bestämmer sig för att gå till en hemmafest i James Francos hus i Los Angeles. På plats är festen igång alla möjliga kändisar från Kevin Hart till Rihanna. Plötsligt skakar marken och utanför huset brakar helvetet lös. Bokstavligen. Gänget är helt enkelt fast i James Francos hus och måste samarbeta för att hitta en lösning,vilket går sådär. Tiden går och de som är kvar i huset måste kämpa för att överleva på vad som finns inne i huset. Egentligen är “This is the end” en film om djupare vänskapsteman som lojalitet, respekt och kärlek, men med Seth Rogens humoristiska tvist blir det mer barnsligt. Ofta blir genuint intressanta konversationer  i huset om överlevnad och kärlek till barnsliga skämt som ofta måste gå till sin yttersta spets. Har man sett Seth Rogens tidigare verk så vet man att han älskar marijuana, han älskar att driva med att han älskar marijuana och här görs inga undantag. Jag gillar ändå det faktum
att alla skådisar spelar sig själva, kombinerat med världen-går-under-temat liknar “This is the end” inte mycket annat man sett. Vi får också se hur gänget driver med fördomar om sig själva – Jonah Hill is so nice to everyone, whats wrong with him?”

Det är ingen enkel sak att balansera humor och allvar och dessutom slänga in Science fiction-temat men “This is the end” får mig trots allt att skratta och ta in det seriösa samtidigt. Tyvärr blir vissa skämt för utdragna och då känns även filmen för lång.
Vad som gör filmen sevärd är definitivt att du förmodligen kommer känna igen dig i kompissnacket och att du dessutom får en inblick i hur kändisar hanterar sitt kändisskap och skrattar åt det.