Ben Stiller regisserar och gör huvudrollen i denna dramakomedi om att fly verkligheten och kasta sig ut i det okända. En feelgood-film som får en att drömma iväg till nya miljöer.

Biopremiär idag 24 januari.

Walter Mitty är en blyg, anonym man som jobbar på tidskriften “Life”  i New York och är olyckligt förälskad i kollegan Cheryl (Kristen Wiig, Bridesmaids). Närsomhelst under en konversation kan Walter försvinna in i drömmarnas land och fantisera vilt om att att han lever i ett äventyr. Vi får se många exempel på underhållande verklighetsflykter i Walters hjärna. Det är både roligt och tankevärt att se hur Walter fantiserar iväg och igenkänningsfaktorn är där, även om hans drömmar är extrema.

Känslan att Walter faktiskt kommer våga sig ut på ett riktigt äventyr förr eller senare är  ganska förutsägbar. När Walters tidning hotas av nedläggning tar Walter chansen. Han ger sig iväg till äventyrliga Grönland för att hitta en naturfotograf (Sean Penn) och rädda tidningen. Självklart finns också baktanken att Walter ska fånga Cheryls intresse genom att rädda tidningen. Handlingen är i mitt tycke mest en ursäkt för att få ut budskapet, fångat i filmen av Cheryl: Life is about courage and going into the unknown”. Har du någon gång känt att du vill resa bort från den gråa vardagaen med enformiga rutiner? De storslagna miljöerna är inbjudande och Ben Stillers naiva nyfikenhet gör en inspirerad att boka ett flyg.

Den romantiska bakgrundshistorien mellan Walter och Cheryl känns väldigt Hollywood, där den blyga killen ska förstå att han är bra precis som han är för att få sin drömtjej.Kristen Wiig är sympatisk men får inte visa sin komiska sida så mycket tyvärr. Samtidigt är Cheryl bränslet till Walters äventyr, hon får honom att utmana sig själv. På det hela taget en väldigt fin film som underhåller dig och får dig att tänka, trots förutsägbar handling.

I samarbete med Filmtrailer.se