Scary Movie-serien är ruskigt populär, det måste vara så. För efter sju års frånvaro kommer nu ännu en parodi på skräckfilmer och jag hoppas att det här blir den sista.

Kära Kingsize-läsare, jag vill göra er en tjänst. Se inte Scary Movie 5. Eller förresten, se den om ni är övertrötta. Kanske funkar humorn då. För den tramsiga humorn är inte som den en gång varit, Wayansbröderna är borta och skämten är inte ens till hälften originella. Charlie Sheen och Lindsay Lohan i en säng tillsammans som drar referenser till deras omskrivna privatliv på ett oanat fantasilöst sätt? Nej tack.

Trots att Katt William är rolig i rollen som flummig demonutdrivare blir det ibland bara för mycket. Filmen driver en del med sex år gamla ”Paranormal Activity” och andra välkända skräckfilmer men inte tillräckligt mycket för att filmen ska ha en egen handling som känns underhållande. Filmen har ett underhållningsvärde för att den ibland kommer med oväntade skämt, och den låånga listan kändisar som medverkar men tyvärr är skämten för ofta oväntat dåliga.

Snoop Dogg och Mike Tyson är också med för en snabb lönecheck och gör halvhjärtade, pajiga roller som inte är minnesvärda. I dagens era av påhittiga Youtube-parodier och Twitter, Instagram och allt annat håller det inte riktigt att dem komiska referenserna i ”Scary Movie 5” relaterar till gamla Youtube-fenomen. I dem första Scary Movie-filmerna kunde humorn och fantasin med hjälp av bröderna Wayans faktiskt ligga ett steg före verkligheten, men nu har det blivit tvärtom. Kreativiteten och originaliteten är för låg för att man ska uthärda en timme och 26 minuter i biosalongen. Mitt tips är att vänta på DVD-utgåvan och hyra ”Scary Movie 5” när du är riktigt trött och garvar åt precis allt du hör och ser.