Iskylan vägrar ge sig, alltså perfekt läge för att hänga i soffan och kolla en skön film. Här är tre DVD-filmer som är riktigt bra just nu!

1. “Sinister” ( 2012, USA) Skräck, Thriller.

Jag är inte lättskrämd, men “Sinister” jobbar upp pulsen ordentligt vid många tillfällen och bara det gör att jag vill rekommendera den. Skådespeleriet brukar inte vara prioritet i skräckisar, men här är det faktiskt riktigt vasst (Ethan Hawke) och även om storyn inte är unik på något sätt så är spänningen olidlig stundtals. En författare söker inspiration i ett nytt hus, tanken är att han ska skriva en story om familjen som bott i huset före honom. På vinden i huset hittar han massa “home videos” vilka han såklart spelar upp och filmens kusliga ton sätts direkt. Ses helst om man är med sin partner eller sitt kompisgäng!

2. “iLL Manors”  (2012, England) – Drama, Gangster

En film om livet i en påhittad brittisk förort som kretsar kring fyra droglangare, en missbrukare och två prostituerade. Filmens soundtrack drivs helt av rå, brittisk hiphop där olika rappare har en berättarröst som beskriver hur karaktärerna tänker samtidigt som vi ser scenerna framför oss. Språket och stilen i filmen är sådär grå och samtidigt färgstark som bara ett brittisk gangsterdrama kan vara. Fångas speciellt av den ärrade langaren Chris som trots långt avtjänat fängelsestraff direkt återvänder till det kriminella livet. En annorlunda och fräsch gangsterfilm perfekt för trötta söndagar.

Kingsizemagazine.sePress

3. “En oväntad vänskap” ( 2011, Frankrike) Drama, Komedi

Äntligen på DVD i Sverige. Filmen om en rik,vit äldre man i Paris (Phillipe) förlamad i rullstol som bildar radarpar med en fattig, svart yngre man (Driss) som blir hans  personliga assistent är dynamisk som få filmer varit senaste åren. Visst, den bygger upp stereotyper på löpande band men någonstans finns en komisk självdistans till det fördomsfulla i “En oväntad vänskap”. Filmen är rolig utan att vara för rolig, dramatisk utan att vara för dramatisk och man får verkligen en sympati för karaktärerna. Stark skildring av olikheterna och samtidigt likheterna mellan två människor som lever totalt olika liv! SE!

Kingsizemagazine.sePress