Recension – Argo (Film)

Recension – Argo (Film)

Ben Affleck visar återigen att han är en duktig regissör med känsla för vass Hollywood-kritik när denna verklighetsbaserade film äntligen kommer till Sverige.

När en Hollywoodproduktion kommer till stan blir lokalborna vanligtvis exalterade. Oavsett om det är George Clooney på snöscooter  i Hälsingland eller som det här fallet, i Iran. “Argo” utspelar sig under höjden av gisslandramat i Iran 1979 då sex amerikanska soldater i hemlighet gömde sig på den kanadensiska ambassaden i huvudstaden Teheran. CIA-agenten Tony Mendez (Affleck) tillsammans med Hollywood-producenten Lester Siegel och make-up artisten John Chambers (John Goodman) försöker tillsammans smuggla ut soldaterna via en filminspelning vilket bäddar för spännande drama.

Siegel och Chambers brainstormar och hittar på att soldaterna ska spela kanadensiska inspelningsscouter som är i Iran för att leta efter den perfekta inspelningsplatsen för påhittade sci fi-rullen “Argo”. Tanken är att när de hittat den perfekta “öken-miljön” så ska soldaterna få tillstånd att flyga hem till Usa igen. CIA-agenten Tony Mendez ska själv bege sig till Teheran för att lära de sex soldaterna att bli riktiga Hollywood-veteraner på ett övertygande sätt så att de kan ta sig ur Iran oskadda. Samtidigt sitter Siegel och Chambers bekvämt vid poolen i Beverly Hills medans de smider sina planer på det fejkade produktionskontoret, för att inspelningspersonalen har det farligt i Iran. En liten passning till verklighetens Hollywood som ibland är i sin bubbla.

Ben Affleck går från klarhet till klarhet som regissör, från ” Good Will hunting” till “The Town” har han visat att han kan berätta en riktigt bra historia, så också här. “Argo” skulle lätt kunna bli en standard-drama om gisslan och typisk amerikansk patriotism, men här väger historien tyngre än bomberna. När man ser “Argo” kan man ha i åtanke att den faktiskt, till 99% är sann och hur otroligt det är att ingen gjort film på en sån fantastisk story tidigare. Historien om de sex amerikanska soldaternas öde hölls topphemligt i 18 år. Fake-filmen “Argo” gjordes aldrig.

Men allt är inte frid och fröjd i “Argo”. Dels är det störande att Iranierna framställs som dom enda som inte fattar vad Tony Mendez och gänget sysslar med. Jag menar, varför skulle ett gäng kanadensare spela in en science-fiction i öken, mitt under brinnande konflikt i Iran? Samtidigt är det charmen med “Argo”. Sen så längtar jag lite efter en film där inte CIA eller FBI- agenter porträtteras som hjältar. Nu kommer det patriotiska inslaget in i filmen ändå och det hade man klarat sig utan. Det räcker med briljansen och spänningen i “Argo” där olika “cliffhangers” serveras snyggt med timing.