Att vara ung Pakistanier och jobba på Wall Street 2001 förstår vi kan sluta illa. Här får vi trots den talande filmtiteln en spännande och genomtänkt thriller med oväntat slut.

Den elfte September 2001 är ett oförglömligt datum för många amerikaner, men också för många Pakistanier som sedan den dagen blivit stämplade som terrorister. När en amerikansk journalist kommer till den pakistanska storstaden Lahore för att intervjua en misstänkt kidnappare av en amerikansk lärare i staden lär vi känna Changez.

Changez är en ung, välbärgad pakistanier som jagat den amerikanska drömmen med stor hunger och gjort succé på Wall Street fram till det betydelsefulla datumet 9/11. Därefter börjar en häxjakt och överdriven misstänksamhet mot Changez och alla hans landsmän i lång tid framöver, något som den USA-älskande börshajen Changez har riktigt svårt för såklart, trots sin amerikanska patriotism. Changez  tillbakablickar sitt liv för den amerikanske journalisten och ber om förståelse och att amerikanen ska lyssna p娔the whole story”.

Här har filmen lyckats balansera och visa bägge sidornas moraliska tankar, både den amerikanska och pakistanska patriotismen som finns inom Changez. Han är helt enkelt identitetslös och vet inte längre vad som är hemma. Medan många i verkligheten känner att de hör hemma i minst två länder samtidigt har Changez stängt in sig helt i sin rotlöshet. Där så många filmer  skildrar patriotiska teman på ett stereotypt sätt får vi i “Den ovillige fundamentalisten” åtminstone en röst som talar för Pakistanierna och det höjer filmens trovärdighet. Kanske är det därför den inte blivit så omtalad i USA än så länge tyvärr.

Att man inte vet hur det ska sluta för Changez gör givetvis den här thrillern till en riktig thriller. Skådespeleriet har en hög lägstanivå men framförallt vinner filmen på det spännande och tankeväckande livsödet som Changez haft.