5ce71aed01aeb73c390c1be3
5cffc05b01aeb7709a13d413
fem-camp-live-S
Reportage – Kingsize besöker Femtastic Camp 2013 på Tumba Kulturskola


Efter flera dagars hårt arbete hölls en avslutningskonsert där skribenten Anna María Broström träffade flera av deltagarna på dagslägret för tjejer som uppmanas till musikskapande och vägen att hitta sitt uttryck.

 

 

Det är sista kvällen på Femtastic Camp i Kulturskolan Botkyrka, Stockholm. Klockan är 18.00 och tjejerna sitter och äter middag innan den stora avslutningskonserten. Man kan nästan ta på nervositeten i rummet, deltagarna ska snart upp på scenen och de flesta av dem ska rappa live för första gången. Under campets fyra dagar har 20 unga tjejer från Umeå i norr till Gotland i söder fått lära sig att skriva texter och rhymes, göra beats och DJ:a. Alla med samma mål: att hitta inspiration i musiken och ta plats på den svenska hiphopscenen.

 

– Det har varit så fett, det är det enda ordet jag kan beskriva det med. Vi har blivit som en stor familj, säger Angelica Gonzalez, 22, deltagare.

 

Angelica och hennes kompis Katarina Testad, 23, har rappat tillsammans i tre år under namnet Caty & AMC, men har haft en paus. Angelica är från Vällingby i Stockholm och Katarina är från Dalarna, de fann varandra på communityn Whoa.nu. De är här på Femtastic Camp för att komma igång med musiken igen.

 

– Jag har förkunskaperna och jag kan det här men jag vill peppa till igen. De här fyra dagarna har varit sjukt intensiva. Vi har skrivit texten till vår låt, tränat på den under coachning av Cleo och fått spela in den i Fanzingos studio i Alby, säger Angelica.

 

– Det har varit svinfett för inspirationen, man somnar med rim i huvudet och man vaknar med rim i huvudet. Det har varit peppande, man slutar skämmas och vågar prova på typ freestyle som kan bli så fett, och man tänker, vad hände nu, säger Katarina.

 

 

Campet har arbetat med olika workshops för tjejerna under parollen ”ingen gör dig bättre än du”. Deltagarna har fått prova på att toasta, göra beats och ryhmes, testa dancehall och skriva texter med Viktor ”Mofeta” Marko.

 

– Dancehall-workshopen var något helt nytt för mig, och det var häftigt att prova sina raptexter i det formatet, säger Angelica.

 

– Och när vi kom hem kvällen efter freestyle-workshopen började vi battla mot varandra och bara köra, det var sjukt inspirerande och en riktig spark i röven att komma igång med vår musik, på riktigt, säger Katarina.

 

De beskriver musiken som de gjort innan som klubbig, elektronisk/progressiv rap, ”typ Maskinen”. Nu vill de landa innan de fortsätter och se hur deras sound kommer att låta efter Femtastic Camp.

 

– Vi är så olika i våra rapstilar, jag är mer dryg, skrytig och bitchig när jag rappar. Mer attityd, säger Angelica.

 

– Plus att våra bakgrunder är totala motsatser, Angelica är från en förort i Stockholm och jag är uppvuxen i en villa i Dalarna, men vi kompletterar varandra perfekt, säger Katarina.

 

 

De tycker båda att det bästa med campet har varit att de fått lära sig att ta plats och våga ta för sig. Nathalie ”Cleo” Missaoui och Vanessa Marko har varit ett stort stöd för tjejerna och både Katarina och Angelica säger att peppen och pushen de har fått från sina ledare har hjälpt dem mycket.

 

– Hiphopen är en jävligt snubbig miljö. Tidigare har jag känt att jag har backat och inte vågat vissa saker för att jag är brud, säger Katarina.

 

– Alla stora etablerade rappare är snubbar. Tjejer vågar inte lika mycket, men nu är det vår tur, säger Angelica.

 

 

Ledarna för hiphop-kollot har varit Cleo, Miss Relli, Silvana Solo, Mofeta, Kristin Amparo och Vanessa Marko. Femtastic Camp har varit ett samarbete mellan kollektivet och nätverket Femtastic och organisationen Popkollo för att tillsammans skapa en scen för tjejer inom urban svensk musik. Tove Möller, koordinator och projektledare från Popkollo, står i Kulturskolans entré och säljer kaffe.

 

– Det har varit så mäktigt att ha fått vara med i den här processen. När alla kom hit dag ett så kände de inte varandra, de var blyga och nervösa och idag är de som ett tryggt kompisgäng. Jag har sprungit i korridorerna och tryckt örat mot dörrarna till de olika workshoparna och sett kreativiteten och allting som hänt, det har varit så grymt, säger Tove.

 

 

Redaktionen | Kingsizemagazine

 

Låten ”Rom & kush” tystnar ur högtalarna när artisten Pheeyownah öppnar konserten med sin singel ”Pretty Lights” och tjejerna kommer in i ett led. De är alla klädda i grå eller svarta Femtastic-hoodies och är uppdelade i fem olika grupper. Scenen är liten, de första artisterna tar plats och de andra sätter sig i trappan bakom. Sedan går allt i en rasande fart. Den första tjejen som börjar kicka låter mycket likt Silvana Solo och Cleo, en snabb prat-rap med tunga budskap i varje mening. Det fortsätter med rap på svenska, engelska, spanska och norrbottniska om girl power, patriarkatet och förorten. Tjejerna rappar med ett grymt flow och det ser ut som om de inte gjort någonting annat. Man har svårt att tro att de på fyra dagar har gått från att inte känna varandra till processen att lära sig att arbeta med kropp, röst och att skriva bars och sedan ställa sig på scen och leverera feta låtar.

 

”Jag är hiphopens mamma, och jag är här för att stanna” rappar Saga Isaxon från Umeå i låten ”Vi gör intrång”. Saga och hennes grupp skrev sin text dagen innan uppträdandet.

 

 

Efter konserten kommer en tjej fram och presenterar sig som Andrea Dankić. Hon är 28 år och har varit med i en av grupperna under hela campet.

 

– Du kanske tror att jag är lika gammal som de andra, men det är jag inte, börjar hon.
– Jag är doktorand i etnologi vid Stockholms Universitet och skriver en avhandling om praktiskt musikskapande inom den svenska hiphopkulturen. När jag först anmälde mig visste jag att jag skulle vara äldst och var nervös hur jag skulle bemötas, men nu är jag en i gänget. Jag har dokumenterat allting som har hänt här och ska publicera det i min forskning, säger Andrea.

 

 

När konserten är slut och de flesta i publiken har gått hem samlas Femtastic Campets deltagare i repetitionsrummet. De ställer sig i ring och tar fram en fallosliknande maracas, som man ska hålla i när man pratar. Alla, deltagare och ledare, ska få möjlighet att uttrycka vad de känner och hur de har upplevt dagarna på campet. Några får tårar i ögonen och rösten bryts när det är deras tur att prata.

 

– Jag som aldrig ens har lyssnat eller varit intresserad av hiphop tidigare har fått viljan att börja hålla på med rap. Jag har fått möjligheter och erfarenheter för livet, säger en tjej.

 

– Jag är bara så jävla glad att jag och Angelica har börjat kicka igen, säger Katarina innan tårarna börjar rinna.

 

– Med tanke på hur samhället ser ut i dag så tror jag att vi kan göra stora samhällsförändringar och visa vad vi tror på. Ledarna på lägret har hela tiden pratat med oss som om vi är på samma nivå, de har aldrig behandlat oss som små barn. De respekterar och tror på oss, avslutar den sista deltagaren rundan.
Och det är svårt att inte tro dem. Efter att ha sett dem uppträda med nyfunnet självförtroende och ett självklart scenspråk får hiphop-Sverige se upp. Här kommer en drös tjejer som kommer att utmana den mansdominerade scenen.

 

 

 

 

Text av Anna María Broström

Foto: Femtastic Camp / Jonath Mathew

 

 

Intresserad av att se mer av Femtastic så har du chansen att se Cleo & Frida Scar live på Spy Bar i Stockholm fredag 1:a mars. Se flyer nedan!

 

 

 



Publicerat:
Redaktionen



5ce2597101aeb74f372e7cc2
NULL