På Kingsizegalan i fjol kammade han hem priset för årets genombrott, Parham, som för två år sedan släppt debut soloalbumet ”Pojk” är nu tillbaka med sitt andra album ”Hemma här” som skildrar olika nyanser av Göteborg. 

– Det här är vårt Göteborg i gott och ont. Genom skratt. Genom gråt, säger han till Kingsize Magazine som träffar honom i Stockholm i samband med en ”Musikguiden i P3-session”. 

Parham Pazooki är från Högsbo i Göteborg och under uppväxten fanns det inte utrymme för drömmar om en karriär som svensk rappare. Kraven var tydliga: Parham skulle utbilda sig på en hög nivå och sluta upp som doktor eller ingenjör. Musik skapades på hobbynivå och resulterade bland annat i gruppen Tredje Linjen. Parham spelade även piano när han var yngre och började senare producera musik. Arbetssättet då och nu skiljer sig markant.

– Det var inte alltid seriöst och inte alltid så genuint utan det handlade mer om att experimentera och ha roligt. Samtidigt är en del Göteborgare distanserade från branschen och då blir de även distanserade från drömmen om att kunna ha ett sånt liv. Det var ju det jag var drabbad av, säger han.

Parham berättar att visionen om att han en dag skulle stå på en stor scen och leva på musik aldrig funnits. Han hade fått sparken, levde på A-kassa under perioden albumet ”Pojk” kom till.

– Så jag tänkte fuck it. Nu vill jag berätta min historia. Förr kunde jag göra musik och ville bara att det skulle låta fett nu ville jag att det skulle säga något och då övervägde jag orden mycket mer.

Resten är historia. 2015 belönades han både under Manifestgalan samt Kingsizegalan. Idag släpper Parham sitt andra album. Albumet döptes efter Parhams favoritlåt på skivan ”Hemma här”. Låten består av berättelser om människor i hans bekantskapskrets som gått olika vägar i livet och mötts av olika öden: Medan den ena personen går bort i en överdos visar det sig att en annan har anslutit sig till IS. I början av spåret ”Hemma här”, är dessutom några sekunder av en Ulf Lundell-intervju inklippt.

– Ulf berättar att även om han kritiserar och lyfter grejer så är det bara en bild han vill visa. Sen får lyssnaren göra vad den vill med det. Inspireras. Strunta i det. Chad Bogus som producerade som tyckte att det passade jävligt bra.

– För hela plattan handlar om att ge en bild av vårt liv i Göteborg. Ett tvärsnitt i tid och rum, här och nu. Jag vill visa nyanser och lager. Jag vill visa att ingenting är svart eller vitt och inte så polariserat som media framställer det som. Men det gör de för att det ska vara lätt att tjäna pengar och det hela bottnar i kapitalismen. Men så ser inte livet ut. Vi vill visa vår sida av det.

-Det här är vårt Göteborg i gott och ont. Genom skratt genom gråt. Det är en annan bild av Göteborg som inte består av checka goa gubbar,fiskekyrkan eller Liseberg.

I låten säger han att ”Vår generation har varit upp och ned sen branden” och syftar på Diskoteksbranden i Göteborg år 1998 som kostade drygt 60 unga personer livet och runt 200 personer skadade. Parham var själv 14 år gammal när det hände.

– Delvis tror jag att händelsen tvistade folks huvuden. Hur de såg på livet. Hur glädjen försvann ur ungdomar och barns ögon efter det. Det är en ganska komplex grej att trycka på. Vissa menar att branden inte har en koppling till att vissa drar sig till extrema grupper, olika gäng, att vissa har depressioner och andra är självdestruktiva. Men jag tror att det finns en stark koppling till det, iallafall när det gäller den generationen.

– Jag tänker också på det här med att få hjälp med psykologiska problem. Det fanns många som hade posttraumatisk stress efter alla krig de flytt ifrån och sen kommer en sån här grej. Det kanske inte är så vanligt att våra föräldrar skulle gå till en psykolog. Det var ingen självklarhet att söka psykisk vård. Det kanske börjar öppnas mer och mer nu.

Idag släpper Parham sitt andra album “Hemma här”, lyssna via Spotify nedan.

Intervju: Marina Benyamin Sir

Foto/video: Markus Helin

Vi har precis intervjuat @parhampojk som släpper albumet “Hemma Här” nu på fredag!

A photo posted by Kingsize Magazine (@kingsizemag) on