I den stora barnaskaran Marley är det många som har valt att gå i sin pappas fotspår och inlett en musikalisk karriär men få av dem har lyckats lika bra som sonen Stephen.

I sin roll som såväl producent och artist är han idag en flerfaldig Grammyvinnare som krönts till prinsen av reggae och som nu för arvet vidare. Efter en spelning i Malmö fick vår skribent Mia Andersson möjlighet att prata med tronarvingen.

Var du än går idag tycks hans ansikte finnas där. T-shirts, halsband, pins och flaggor, alla känner igen Bob Marleys ansikte. I den varma lokalen på Kulturbolaget i Malmö är det ingen skillnad. Bobs ansikte syns även där och förväntan och ivern är hög, för snart ska sonen till denna ikon kliva upp på scen. Just det faktum, att Stephen Marley är son till reggaens kanske största stjärna, är uttjatat men inte något som någon kan sticka under stolen med – och inte gör hans snarlika utseende och röst saken varken sämre eller lättare. Men att bära på ett sådant arv, att se sin pappas ansikte överallt, måste betyda mycket. Efter spelningen får jag tillfälle att prata mer om detta med Stephen Marley och inser snart att det där arvet sträcker sig bra mycket längre än till hans pappa.

– Det betyder ett visst ansvar och det är som det är. Vi är de vi är… men det där ansvaret man ändå känner grundades långt före vår tid, av våra förfäder.

Historia, att visa genren respekt så som den ursprungligen var utformad är väldigt viktigt för Stephen Marley och när han under förra året släppte sin debutskiva, ”The Revelation Part 1: The Root Of Life”, kunde du höra en man som värnade om det som en gång varit.

– Reggae kommer från en väldigt liten plats, Jamaica. En pytteliten ö som tar 2-3 timmar att köra igenom men det var på den lilla ön allting började, det var där Reggae föddes. Konceptet bakom namnet och musiken på albumet är därför att hylla och visa respekt till rötterna av var genren kommer ifrån.

Som lyssnare upplevde jag att du hade ett djupare budskap på ”Revelation Part 1: The Root Of Life” än ditt senaste släpp ”Mind Control”. Hur skulle du själv beskriva det?

– När reggae introducerades för världen var den synonym med integritet. Du hör folk prata om Bob Marley, Jimmy Cliff, Peter Tosh, Toots and the Maytals, legender som har skapat den grund vi idag har för reggae. Och alla de legenderna är de som också gjort att jag, till exempel, kan sitta här i Sverige idag. Tack vare den grund de har etablerat i musiken är vi här idag. Så på ”Revelation Part 1: The Root Of Life” kommer du mig närmre inpå livet, djupare in i boken, min bok och det blir ett sätt att visa respekt till dem och den delen av musiken. Att låta människor veta att musikens integritet fortfarande lever och tas om hand, även om det inte nödvändigtvis är den delen av reggae som får mest publicitet – fast att det är den med mest potential.

Och dina kapitel i boken fortsätter, snart ska du släppa ”Revelation Part 2: The Fruit Of Life”. Berätta lite mer om det.

– ”The Fruit Of Life” är mer eklektisk och visar framväxten av genren. Hur den med olika influenser utvecklats under åren. Därför kommer man på skivan också höra hur jag förenar reggae med bland annat hiphop, jazz och blues.

Under den över två timmar långa konserten riktar Stephen Marley allt sitt fokus mot publikhavet och när du tror att energin rimligtvis borde vara slut går han in i andra andningen. 

En blick över samlingen människor på konserten och hans varierade skara fans blev uppenbar. För runt omkring mig stod inte enbart de där reggaefansen du fördomsfullt förväntar dig. Visst, jag fick, som sig bör, en och annan dreadlock och rastafläta piskad i ansiktet men mitt ibland dem stod också min mammas väninna, min polares lillebror, ja, gamla, unga och människor med hela världens olika ursprung. En vacker bild i ett annars ganska segregerat samhälle.

Du och din musik har en förmåga att dra till dig olika typer av människor. Varför tror du att det är så?

– Det är musiken som drar till sig olika typer av människor. Budskapet i musiken tilltalar många och människor som längtar efter den typen av positiv energi samlas då. Dessutom är det en energi som inte ser någon skillnad på hudfärg eller klasstillhörighet.

Tror du att det kan ha något med att göra att du blandar reggae med hiphop och R&B till exempel?

– Jag har aldrig tänkt på det på det viset men det är ju jättebra om det är så. Jag tror också det har och göra med det faktum att jag har ett visst arv. Att vara Stephen Marley betyder att det är vissa som vet vad man gör och andra som vill veta. Och som jag sa tidigare kom jag för att leverera ett budskap.

Ja, beskriv ditt budskap?

– Kärlek, enighet och jämlikhet. De saker som ska hjälpa oss att förenas som människor som skapandet av något större. Musik är mitt redskap och budskapet är vapnet.

Fyra år efter andra produktioner och den kritikerrosade skivan ”Mind Control” återvände som sagt Stephen Marley under förra året med debutskivan, ”The Revelation Part 1: The Root Of Life”. En skiva som togs väl emot och som tog hem en Grammy för ”Best Reggae Album”. Detta som, efter sin musikaliska bakgrund med The Melody Makers och samarbetet med sin bror Damian Marley, gör att Stephen nu har samlat ihop 10 Grammys.

Du har vunnit många priser förut och nu senast för Part 1. Hur tänker du kring priserna under skapandeprocessen?

– Priserna är något fint som händer. Men jag tänker inte på dem eftersom det för mig är ett finare pris att du kommer hit och pratar med mig – och att du hjälper mig att sprida mitt budskap vidare. Egentligen är det anledningen till att vi gör det vi gör. Att få beröra andra människor, att röra mänsklig hud, inte troféerna. Självklart uppskattar jag dock att jag får dem och vad de står för och att organisationerna som gav mig de prestigefyllda priserna ger mig det erkännandet men det är inte anledningen till att jag gör musik…

/Mia Andersson

Fotograf: Dennis Bärlund