anderson-paak-print-2018-S
Intervju: Anderson .Paak – om kreativa processer och samarbetet med Dr. Dre


 

 

Anderson .Paak är i högsta grad redo att ta nästa steg i karriären efter flera hyllade albumprojekt som i höst följs av nya albumet, i samarbete med Dr. Dre via Aftermath Entertainment. Kingsize träffade den Los Angeles-baserade artisten, inför vad som kan bli det verkligt stora genombrottet, efter en utsåld Europaturné där Stockholmspubliken och Paak visade ömsesidig kärlek för varandra.

 

Att Dr. Dre fått ett stort inflytande på Anderson .Paaks kommande albumprojekt har varit transparent under en längre tid. Den idag 32-årige Brandon Paak Anderson besitter en sällan skådad musikalisk verktygslåda där lika delar rappare, sångare, producent, musiker och karismatisk artist förkroppsligas i en enda person. Något som lär ha fångat N.W.A-legendarens öron, långt före resten av världen såg den kreativa motorn och hans progressiva utvecklingsbenägenhet. När Kingsize träffade Paak i februari 2016 beskrev han första mötet med Dre: ”Jag gick in i båset, blundade, freestyleade något och när jag öppnade ögonen så jublade Dr. Dre.” Nu har relationen utvecklats till en solid vänskap.
– Vi har blivit tightare då jag verkligen fått jobba med honom, men även utanför musiken där vi diskuterar och hänger. Jag insåg att för att få ut mest av relationen till Dre, så måste jag kapa folket emellan oss. När han kom in i bilden så var ”Malibu” färdiginspelad och vi gjorde ”Compton”. Därefter så har jag egentligen varit på turné konstant. Men i arbetet med nya skivan har vi verkligen bondat kring tankar och vardagsgrejer.

 

På försommaren kom de första indikationerna på att nya albumet, “Oxnard”, var under färdigställande. Dr. Dre höll processen transparent i sociala medier: “ThankYou for letting me just do my thing with your project. I promise I won’t let you down. I’m in it!!!”.

 

Många undrar hur processen ser ut, när du och Dre samarbetar?
– Vi går bara in i studion. Han har ett team av producenter, J.LBS, Mel-Man, Dem Jointz och Focus. Det är hans folk. Men Dre lät mig faktiskt gå i en egen riktning och göra vad jag vill, med min grupp och producenter jag vill jobba med. När jag kände att jag var färdig med skivan så lät jag Dre lyssna och han sa direkt: ”Det här är bra, men det är inte färdigt. Jag vill lägga vantarna på det här nu”.

 

Titeln i sig bygger vidare på de geografiska referenserna Paak tidigare använt med ”Malibu” och ”Venice” – i detta fallet hemstaden där Paak är uppväxt och fostrad. Just det musikaliska arvet från hemstaden Oxnard förvaltas vidare i en stolt tradition där Stones Throw-föregångarna Lootpack (med Madlib i spetsen) under 90-talet och framåt stått för en innovativ, men tillika bakåtblickande musiktradition. Just Madlib bekräftades i september medverka på det kommande albumet, trots att de aldrig setts i verkliga livet. Han får sina Madlib-beats skickade genom en annan rappare i hemstaden, som sedan går igenom den sedvanliga mixningsprocessen i Dr. Dres studio.

 

Hur kommer det sig att din hemstad Oxnard byggt en så stark musiktradition?
– Jag tror det är avståndet till LA och att jag såg på den staden som någonstans man behövde ta sig för att göra karriär. Där skapades soundet som vi med perspektiv kunde utveckla till vårt eget. Men vi lyssnade och influerades alla av Dr. Dre, Snoop, N.W.A. och Ice Cube… När jag flyttade till LA så ville jag vara LA. Men det var inte förrän jag blev äldre som jag kunde uppskatta att vara från Oxnard. Att ha det perspektivet från en mindre stad. Nu vill jag verkligen lyfta hela staden och sätta den på kartan.

 

Under uppväxten hade kyrkan en central roll i Anderson .Paaks musikaliska utveckling. Där skolades han och lärde sig memorera musik och aspirerade på att bli den bästa trummisen i världen. I den öppenhjärtiga intervjun med Mariana Benyamin Sir från 2016, förklarade han att artistdrömmarna sakta växte fram:
– Jag ville bara bli den bästa trummisen som fanns. Eller den bästa musikern. Jag producerade beats under gymnasietiden och jag skrev och sånt, men det var inte mitt mål. Senare, under sista året på gymnasiet, så hade jag en demo och jag hade börjat rappa på beats. Just då ville jag verkligen bli rappare och vara med i Roc-A-Fella med Jay-Z. Jag trodde jag skulle bli nästa Kanye West och jag gillade verkligen Kanye. Han var som vår hjälte och Jay-Z, Cam’Ron var allt för mig.

 

Den vetgiriga attityden till musik generellt tycks ha lagt grunden för att han själv rör sig obehindrat mellan olika musikaliska sfärer med olika projekt som ”Yes Lawd” (med Knxwledge), gästinhopp, produktionsjobb till andra artister och det stundande Aftermath-albumet. I arbetet med nya skivan kom sommarsingeln ”Bubblin” till av en slump, när han gick igenom hundratals beats skickade av Jahlil Beats och Antman Wonder. Beatet i fråga valdes ut av hans sjuårige son (!) under en biltur, för att senare få grönt ljus som första singel av Dr. Dre.
– Jag älskar Philadelphia och räckte ut en hand till Jahlil för jag ville ha större produktioner till mitt albumprojekt med Dre. Det var en process där jag behövde förstå vad han tänkte med inriktningen för mitt album.

 

Då skiljer det sig en del från arbetet med NxWorries och Knxwledge och dina egna produktioner till andra artister, bland annat till Christina Aguileras nya albumprojekt.
– När jag arbetar solo så är det bara jag och en hel del andra producenter. När jag arbetar med Knxwledge är det bara han och jag som duo. Det var ett helt galet projekt och vi hittade ett helt eget sound. Christina å sin sida älskade tydligen ”Malibu” och hörde av sig. Det var kanske en av de roligaste sessions jag haft på länge. Jag har massor av beats, men försöker också sätta ihop folk, till exempel GoldLink som är med på låten ”Like I Do”. Jag kopplade ihop alla lösa trådar och styrde upp producent och skrev till låten. Det var kul att bygga en relation med henne.

 

Turnélivet är och förblir en central del av Anderson .Paaks artisteri, något vi påminns om då vårt samtal kortas ned på grund av stundande soundcheck. Han avslutar kärnfullt:
– Jag behöver inget för att motivera att åka ut på turné. Jag älskar det. Jag måste snarare ha motivation för att kunna stanna på en plats, det är tuffare. När jag åker runt världen så möter jag människor och konverserar, ser olika platser och äter god mat. Att se uppskattningen när jag turnerar ger mig kreativ energi.

 

 

Intervju: Tobias Carlsson
Foto: Nima Shams

 

 

 

 

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL