Drygt en vecka efter releasen av Mafia III har jag nu jobbat mig igenom en hel del gameplay. Min inledande tanke om spelet är att det avspeglar ett post-Vietnamkrigs USA väldigt väl. Man är inte alls blyg om att detaljrikt beskriva den omväxlande miljön och det amerikanska tillståndet under denna tid. Det som sticker ut mest eller rättare sagt är oundvikligt, är hur hemsk rasismen fortfarande var så sent som slutet på 60-talet. Speciellt i sydstaterna. Skällsord och grovt rasistiskt beteende ifrån allt ifrån bankmän till fotgängare igenom storyn och utforskandet av staden väcker definitivt fler tankar kring situationen i sydstaterna; ett exempel är när det dyker upp confederate-flaggor lite här och var bland rivalgängen som man möter genom spelets gång.

Stadsbygget samt avbildningen av New Orleans (i spelet kallat för New Bordeaux) är däremot otroligt välgjord, vackra röd/lila solnedgångar lyser upp himmeln i spelet och det går inte att undvika att stanna upp och charmas av skylinen. När det kommer till vår protagonist Lincoln Clay så har 2K games gjort en excellent karaktär, resan Lincoln gör genom hela spelet fick mig kontinuerligt insatt och nyfiken. Inslag med gamla klipp ifrån den amerikanska armén blandat med scener i rättegång gällande Lincolns partner, samt ett narrative ifrån Lincolns pastor gör hela känslan bara så mycket mer autentisk. Med andra ord ville jag inte sluta köra huvuduppdragen! Jämfört med de tidigare Mafia-spelen som glorifierar just det maffia-livet bjuder Lincoln Clays story in spelaren till den andra sidan. En sida fylld av smärta och ondska som vi tidigare knappt har fått utforska.

Däremot fanns det en annan relevant anledning som fick mig att endast vilja fortsätta med huvuduppdragen gentemot att utforska resten av staden. Alla side-missions och pre-story missions som det kallas var alldeles för repetitiva. Det var samma typ av uppdrag och bristen på variation gjorde spelet lite uttråkande, det enda som ändrades var scenarierna där uppdragen skulle utföras. Det hela resulterar att jag personligen rusade igenom spelet lite grann för att uppleva storyn, därmed lämnar man lite för mycket utrymme som dessvärre inte alls har utnyttjats då spelet ändå har en betydligt större potential.

Allt som allt vill jag säga att Mafia III bjuder på en fantastisk story. Skulle den filmatiseras tror jag att den hade fått otroligt bra respons. Tyvärr sabbar repetitivt gameplay lite av känslan ett sådant open world-spel bär.

//Artin Hojat

Mer info om spelet via Mafiagame.com